Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Περιεχόμενα Ιστολογίου

Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Tips για αρχάριους!

  • Σχέση Kv και διαστάσεων προπέλας.
Μοτέρ με λίγα Kv μπορούν να πάρουν μεγαλύτερες προπέλες.
Δηλαδή αν ένα μοτέρ 1000Kv παίρνει προπέλα 9x6 ένα μοτέρ 750Kv μπορεί να πάρει π.χ. προπέλα 12x6.


  • Σχέση βήματος προπέλας και ταχύτητας.
Προπέλες με μεγάλο βήμα δίνουν ταχύτητα αλλά απαιτούν μεγαλύτερο έργο - ισχύ μοτέρ. Οπότε συνήθως όταν αυξάνουμε το βήμα μειώνουμε την διάσταση μιας προπέλας για να διατηρήσουμε το ίδιο μοτέρ. Απλά τότε θα πηγαίνουμε πιο γρήγορα. 
Αντίστροφα αν θέλουμε να πάμε πιο αργά μπορούμε να μειώσουμε το βήμα και να αυξήσουμε την διάμετρο της προπέλας. 

  • Σχέση διάστασης και βήματος προπέλας με αριθμό φτερών της.
Αν θέλουμε να βάλουμε μεγαλύτερη προπέλα αλλά λόγω περιορισμών δεν μπορούμε γιατί τότε η προπέλα θα χτυπά την άτρακτο (βλ. δικινητήρια μοντέλα ή μοντέλα με το μοτέρ πίσω) μπορούμε να βάλουμε μια προπέλα με ένα περισσότερα φτερά παραπάνω, π.χ. από δίφτερη να πάμε σε τρίφτερη. 
Κάθε φτερό που προσθέτουμε είναι σαν να βάζουμε μεγαλύτερη προπέλα. 
Ο κανόνας που ισχύει για την μετάβαση από δίφτερες σε τρίφτερες είναι πως οι τρίφτερες πρέπει να έχουν για κάθε ίντσα μικρότερη διάμετρο μια ίντσα μεγαλύτερο βήμα. Δηλαδή μια 3φτερη 6x4 ισοδυναμεί με μια 2φτερη 7x3. Για διαμέτρους πάνω από 14" μεταβάλουμε διάμετρο και βήμα ανά δύο. Δηλαδή μια 2φτερη 16x6 ισοδυναμεί με μια 14x8 3φτερη. 


  • Σχέση μέγιστων στροφών μοτέρ και διάστασης προπέλας.
Για να βρούμε την μέγιστη ταχύτητα στροφών με τις οποίες μπορεί να περιστρέφεται ένα μοτέρ όταν πάνω του είναι κουμπωμένη μια έλικα (απευθείας  και χωρίς μειωτήρα) διαιρούμε το 160.000 με την διάμετρο της προπέλας σε ίντσες. 
Δηλαδή αν έχουμε μια προπέλα 11x6 αυτή μπορεί να περιστραφεί με 160.000 δια 11, περίπου 14.500 στροφές το λεπτό. Πάνω από αυτές θα δημιουργηθεί πρόβλημα στη προπέλα και στο μοτέρ. 
Γι αυτό και υπάρχει η σχέση kv (δηλαδή στροφών μοτέρ) με διάσταση προπέλας.

  • Επιλογή μπαταρίας με βάση το μοτέρ (το βάρος του μοντέλου)
Με βάση τον τύπο του μοντέλου, δηλαδή το είδος της πτήσης που επιδιώκουμε να έχουμε με αυτό, επιλέγουμε κατάλληλο μοτέρ όπως είδαμε παραπάνω. Για να τροφοδοτηθεί όμως κατάλληλα το μοτέρ αυτό σε τάση και ένταση ρεύματος, ώστε να αποδώσει τα αναμενόμενα και να έχουμε την προσδοκώμενη πτήση, πρέπει να έχουμε την κατάλληλη μπαταρία στο setup μας.
Πρέπει να έχουμε δηλαδή την τάση που προέρχεται από τον αριθμό κελιών σε πακέτα S /P και την ένταση που προέρχεται από τα C εκφόρτισης της μπαταρίας.   
Γενικότερα για να μην πιέζουμε τις μπαταρίες και να παρατείνουμε την ζωή τους προβλέπουμε τα C της μπαταρίας να είναι τόσα που να δίνουν σχεδόν τα διπλάσια Α από όσα πραγματικά χρειαζόμαστε στο setup μας.  Π.χ. μια 2200mAh 3S1P 20C μπαταρία μπορεί να δώσει έως 44A (2200mAh = 2,2Ah x 20C = 44A) την χρησιμοποιούμε σε setup που δεν θα χρειαστεί πάνω από 20A~25A. Επιπλέον και κατ' αντιστοιχία, για να προστατέψουμε το ESC μας στο setup μας αυτό θα έχουμε ένα ESC που θα μπορεί να δώσει έως 40Α. Ειδικά αν προβλέπεται να είναι μακριά ή και λεπτά (βλ. χαρακτηριστικά AWG καλωδίων) τα καλώδια από τους πόλους τις μπαταρίας μέχρι το ESC (βλ. και επιμήκυνση καλωδίων ρεύματος παρακάτω). Αν όχι, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ένα ESC 30Α.  
Κάνοντας αντίστροφους υπολογισμούς μπορούμε να καταλήξουμε στην μπαταρία που χρειαζόμαστε κάθε φορά.

Γενικότερα ακολουθούμε τον κανόνα:
Για μοτέρ έως 50W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 1S~2S
Για μοτέρ έως 100W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 2S~3S
Για μοτέρ έως 500W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 3S~4S
(
3S για πιο ελαφριά μοντέλα έως 2kg και 4S για πιο βαριά μοντέλα με πάνω από 2kg AUW, AUW=all up weight, δηλαδή βάρος μοντέλου "στον αέρα")
Για μοτέρ έως 800W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 4S~5S
(4S για πιο ελαφριά μοντέλα ισότιμα με 
0.40~0.46ic glow engine και 5S για πιο βαριά μοντέλα)
Για μοτέρ έως 1000W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 5S
Για μοτέρ έως 1500W χρησιμοποιούμε μπαταρίες 6S
(
για μοντέλα ισότιμα με 0.60~0.95ic glow engine)
Μπαταρίες 8S~10S χρησιμοποιούνται σε ειδικές κατασκευές μοντέλων κλίμακας.


  • Επιλογή ESC με βάση τις απαιτήσεις του setup
Γενικότερα σε ένα ESC κυρίως κοιτάμε τα Α που μπορεί να δώσει σε συνεχή λειτουργία και με βάση αυτά ονοματίζονται. Προσοχή: τα Α δεν είναι συνεχή αλλά σε παλμούς. Γι αυτό και μιλάμε πάντα για ESC που τροφοδοτούν bruchless τριφασικά μοτέρ με τρία καλώδια εξόδου, χωρίς διαχωρισμό πόλων + / -. 
Επίσης ονοματίζονται σε OPTO ή UBEC (SBEC) αν έχουν την δυνατότητα να παρέχουν και τάση συνεχούς λειτουργίας προς τον δέκτη. Τα OPTO δεν την έχουν αυτή την δυνατότητα και πρέπει να προστεθεί στο setup ένα εξωτερικό BEC, συνήθως 5V/6V 3A/5A να και υπάρχουν και ισχυρότερα έως 15Α.
Τα OPTO ESC συνήθως είναι μεγαλύτερα των UBEC (συνήθως έως 40Α) και μπορούν να δώσουν έως και 200Α. 

Σε κάθε περίπτωση όμως τα Α των ESC πρέπει να υπολογίζονται έως και 25~30% μεγαλύτερα από τα Α που απαιτεί το μοτέρ. Έτσι αν ένα μοτέρ απαιτεί 20~25Α καλό είναι να τοποθετούμε ένα ESC άνω των 30Α προκειμένου να μην ζοριστεί και ζεσταθεί πολύ οπότε υπάρξει κίνδυνος ζημιάς του.
Επιπλέον κάθε ESC μπορεί να διαχειριστεί ένα εύρος τιμών τάσης οπότε και μπαταριών. Έτσι έχουμε τα ESC που διαχειρίζονται 2~3S μπαταρίες, άλλα που μπορούν να διαχειριστούν 2~6S μπαταρίες και άλλα ισχυρότερα.
Τέλος έχουν και άλλες λειτουργίες όπως φρένο (αδυναμία περιστροφής μοτέρ ανάποδα), ομαλό ή απότομο ξεκίνημα / σταμάτημα μοτέρ, συχνότητα αποστολής παλμών στο μοτέρ κ.α.
Όλες οι λειτουργίες των ESC μπορούν να αλλάξουν από τον χρήστη, να προγραμματιστούν με άλλα λόγια, είτε με απλούς χειρισμούς από την τηλεκατεύθυνση είτε από ειδικές κάρτες προγραμματισμού είτε από ειδικό λογισμικό μέσω Η/Υ.

  
  • Σχέση μπαταρίας και ESC.
Πολλαπλασιάζοντας την χωρητικότητα μιας μπαταρίας με τον βαθμό αποφόρτισης παίρνεις μια ένδειξη για το ESC που μπορείς να χρησιμοποιήσεις.
Δηλαδή αν έχεις μια μπαταρία 2650mAh 35C μπορείς να χρησιμοποιήσεις ESC μέχρι 90Α (92750).


  • Σχέση τάσης λειτουργίας δέκτη και απόδοσης servo.
Όσο αυξάνεται η τάση λειτουργίας ενός δέκτη τόσο αυξάνεται και η τάση που πάει στα servo με αποτέλεσμα αυτά να μπορούν είτε να δουλέψουν πιο άμεσα αν πρόκειται για ψηφιακά servo είτε να αυξήσουν την απόδοσή τους (να "σηκώσουν" μεγαλύτερο βάρος) αν πρόκειται για  αναλογικά.
Δηλαδή αν έχεις ένα δέκτη σε τροφοδοσία 5V και αναλογικά servo που δίνουν π.χ. 1,6kg αν αυξήσεις την τάση στον δέκτη στα 6V τότε τα servo θα μπορούν να σηκώσουν λ.χ. 2kg.


  • Τάση λειτουργίας και επαφές που βραχυκυκλώνουν.
Όταν είναι σε τάση και λειτουργία το σύστημα (ηλεκτρικό κύκλωμα) στο μοντέλο δεν πρέπει να έρθει σε επαφή το κινητό μέρος του μοτέρ (ρότορας) με το ακίνητο (στάτορας). Προκαλείται βραχυκύκλωμα που στην περίπτωση που το γκάζι είναι ανοιχτό και άρα το μοτέρ γυρνάει, μπορεί να κάψει το ESC.  


  • Πτερυγικό φορτίο και συνέπειές του.
Μεγάλο πτερυγικό φορτίο => μεγάλη ταχύτητα για απογείωση, ευκολότερη απώλεια στήριξης, περισσότερη αδράνεια στον αέρα, μεγαλύτερος κίνδυνος σπασίματος φτερού.

Μικρό πτερυγικό φορτίο => ευκολότερη απογείωση, ικανότητα πτήσης και με μικρή ταχύτητα, περισσότερο ευάλωτο στους ανέμους, καλύτερο μάλλον για τα περισσότερα στυλ πτήσης.


  • Προσδιορισμός προσδοκιών μοντέλου βάση στοιχείων του.
Με γνωστές τις παραμέτρους βάρους και επεκτάσματος μπορούμε να υπολογίσουμε τον τυπικό πτερυγικό "κυβικό" φόρτο (WCL) που ισούτε με το συνολικό βάρος του μοντέλου "στον αέρα" (σε γραμμάρια - g) διά της συνολικής πτερυγικής επιφάνειας (σε τετραγωνικές παλάμες - dm^2) εις στην 1,5 δύναμη. 
Για περισσότερα και υπολογισμό on-line πηγαίνετε εδώ.

Ανάλογα με το WCL τα μοντέλα αποκτούν μια προσδοκώμενη συμπεριφορά, που είναι: 

Για 1<WCL<4   thermal gliders
Για 4<WCL<5   slow flyers 
Για 5<WCL<7   trainers, park flyers, 3D
Για 7<WCL<10 general sport and scale aerobatics
Για 10<WCL<13 sport and scale models
Για 13<WCL     warbirds and racers


  • Τάση μπαταριών και χρήση.
Για μπαταρίες LiPo που έχουν ονομαστική τάση 3,7V ανά κελί και με οποιοδήποτε πλήθος κελιών ισχύουν τα παρακάτω.
Τάση σε αδράνεια (διαφορά από την προηγούμενη κλίμακα) - Υπόλοιπο ενέργειας  (% του max) 
(διαφορά από την προηγούμενη κλίμακα) - Χρήση
4,20V            --- 100%       --- Αχρησιμοποίητη μπαταρία (καινούρια)
4,16V (0,04V) --- 100%       --- Πτήση χωρίς ρίσκο
4,12V (0,04V) --- 99% (1%) --- 
4,08V (0,04V) --- 94% (5%) --- 
4,04V (0,04V) --- 89% (5%) ---  
4,00V (0,04V) --- 83% (6%) --- Πτήση 
3,96V (0,04V) --- 77% (6%) ---
3,93V
 (0,03V) --- 70% (7%) --- 
3,90V (0,03V) --- 63% (7%) --- 
3,86V (0,04V) --- 56% (7%) --- 
3,83V (0,03V) --- 48% (8%) --- Μακροχρόνια αποθήκευση (12 έως 18 μήνες) χωρίς κύκλο φόρτισης
3,80V (0,03V) --- 43% (5%) --- 
3,76V (0,04V) --- 35% (8%) --- 
3,73V (0,03V) --- 27% (8%) --- Πτήση με ρίσκο
3,70V (0,03V) --- 21% (6%) --- Βραχυχρόνια αποθήκευση μέχρι την επόμενη φόρτιση (το πολύ σε 15 μέρες)
3,67V (0,03V) --- 14% (7%) --- 
3,63V (0,04V) --- 8%  (6%) --- Φόρτιση άμεσα μέχρι επιπέδου αποθήκευσης
3,60V (0,03V) --- 1%  (7%) --- Πιθανά ανάγκη για "ξύπνημα" προκειμένου να φτάσει το μέγιστο πάλι

Παρακάτω φαίνεται η απώλεια της χωρητικότητας μιας μπαταρίας σε σχέση με την θερμοκρασία και την τάση ανά κελί. Συμπέρασμα: για μεγάλη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας LiPo πρέπει να αποθηκεύονται σε χαμηλές θερμοκρασίες (χωρίς υγρασία) και σε κατάσταση Storage (ιδανικά 3,83V ανά κελί).





  • Εσωτερική αντίσταση μπαταριών και ωφέλιμη ζωή/αξιοπιστία τους.
Για μπαταρίες Λιθίου LiPo/LiFe/LION όσο μικρότερη είναι η εσωτερική ωμική αντίσταστη σε κάθε κελί τους ξεχωριστά και όσο πιο παραπλήσια είναι η εσωτερική ωμική αντίσταση σε όλα τα κελιά τους τόσο μεγαλύτερη ωφέλιμη ζωή έχουν και τόσο πιο αξιόπιστες είναι για χρήση ανεξάρτητα από το πόσο καλά φορτισμένες είναι.

Έτσι, μια μπαταρία 
LiPo με πάνω από 50mΩ ανά κελί σε κάθε κελί ακόμα και με 4,20V ανά κελί καθίσταται πιο επικίνδυνη για χρήση από μια που έχει 5mΩ ανά κελί σε κάθε κελί ακόμα και με 4,20V.
Επίσης, 
μια μπαταρία LiPo με πάνω από 500mΩ σε ένα έστω κελί καθίσταται αναξιόπιστη για χρήση σε πτήση. 

  • Σχέση C μπαταριών και φόρτισης
Αν υποθέσουμε πως έχουμε μια μπαταρία LiPo 3S1P (S: αριθμός κελιών, P: ) 2650mAh (χωρητικότητα) 35C (C: ρυθμός αποφόρτισης) 5C* (C: ρυθμός φόρτισης) σημαίνει πως μπορούμε να την φορτίσουμε χωρίς πρόβλημα: 
σε τάση 3(από τα 3S)x3,7(από τα 3,7V που είναι η ονομαστική τιμή κάθε LiPo κελιού)=11,1V και με ρεύμα έντασης 5(από τα 5C*)x2,65(από το 2650mAh)=13,25A. 
Καλό είναι όμως να φορτίζουμε σε μικρότερα Α κατά 20-30%. Άρα στο παράδειγμά μας καλό θα ήταν να μην υπερβούμε τα 10Α.
Στην περίπτωση που θα επιλέγαμε φόρτιση με 11,1V και 13,25Α ο φορτιστής μας θα πρέπει να μπορεί να δώσει 4,2(από το μέγιστο της τάσης ανά κελί)x3(από τον αριθμό των κελιών)x13,25 = 167W.


  • Σχέση δυνατοτήτων φορτιστή και μπαταρίας προς φόρτιση
Όταν έχουμε έναν φορτιστή με μέγιστη δυνατότητα φόρτισης 50W σημαίνει πως μπορούμε να φορτίσουμε μπαταρίες με μέγιστη χωρητικότητα (mAh) και σε ρυθμό φόρτισης (C*):

2S1P -> 50W / (2S x 4,2V) = 5,952 A = 5952 mAh για 1C* με χρόνο φόρτισης σε 1 ώρα με ρεύμα 6Α  
και αναλογικά έως 595,5 mAh για 10C* (με χρόνο φόρτισης σε 1 ώρα με ρεύμα 60Α

κ.ο.κ.


  • Υπολογισμός χρόνου φόρτισης μπαταρίας και απαιτήσεων φορτιστή
Αν υποθέσουμε πως θέλουμε να φορτίσουμε μια μπαταρία LiPo 3S1P 2650mAh 35C 5C* σε 1 ώρα θα πρέπει να επιλέξουμε ένταση ρεύματος ίση με 2,65Α που αντιστοιχεί σε ρυθμό φόρτισης 1C*. 
Αν όμως πάμε στο 5C* δηλαδή 5x2,65=13,25A ρεύμα φόρτισης τότε η μπαταρία θα φορτιστεί στο 1/5 του χρόνου για 1C*, δηλαδή σε 12 λεπτά.
Όμως έτσι θα είχαμε κατανάλωση έως και 167W (= 3S x 4,2V x 13,25A) που μπορεί να "πίεζε" τον φορτιστή μας και την μπαταρία μας - την μπαταρία μας στα όριά της.
Αντίστοιχα με φόρτιση στο 1C* θα είχαμε κατανάλωση έως και 34W (= 3S x 4,2V x 2,65A).


  • Ιδανικός τρόπος συντήρησης μπαταριών 
Αν υποθέσουμε πως θέλουμε να κάνουμε έναν πλήρη κύκλο φόρτισης-αποφόρτισης σε μια μπαταρία LiPo. Ξεκινάμε από όποια κατάσταση έχει - ιδανικά σε κατάσταση storage και την φορτίζουμε πλήρως έως τα 4,2V ανά κελί με balance. Προσωπικά χρησιμοποιώ τον iCharger 106B+ και δεν φορτίζω ποτέ με ρυθμό πάνω από 1-2C κυρίως για λόγους μακροημέρευσης του φορτιστή και του τροφοδοτικού.
Στην συνέχεια αποφορτίζουμε με χρήση ενός λαπτήρα αυτοκινήτου για τα κύρια φώτα πορείας του 12V 50-60W συνδεδεμένο στην κύρια έξοδο της μπαταρίας. Στην έξοδο balance της συνδέουμε απαραιτήτως ένα voltage alarm ρυθμισμένο να χτυπήσει όταν η τάση σε κάποιο κελί πέσει κάτω από τα 3,6V. Οριακά τα 3,5V.


Μια 3S μπαταρία δίνει εκείνη την ώρα: 4,2x3=12,6 60/12,6=4,762A που αν είναι π.χ. 2200mAh=2,2Ah εκφορτίζει με 2,165C. Δεδομένου πως κάθε σύχρονη μπαταρία για κίνηση μοτέρ έχει πάνω από 15C ικανότητα αποφόρτισης, η παραπάνω μέθοδος κρίνεται άκρως αποδεκτή. Με παρόμοιους υπολογισμούς μπορούμε να βρούμε τι συμβαίνει σε άλλες περιπτώσεις. 

Δεν αφήνουμε ποτέ την μπαταρία σε αυτή την φάση χωρίς παρατήρηση και στο πρώτο χτύπο του alarm βγάζουμε την λάμπα για τα φώτα και συνδέουμε ένα μικρότερο λαμπάκι από μπλαφονιέρα αυτοκινήτου 12V 10W έως 7W. Αφήνουμε το alarm πάνω και συνεχίζεται η αποφόρτιση μέχρι να ξανα-ακούσουμε το alarm. Επειδή η λάμπα των φώτων είναι μεγάλης ισχύως μόλις την αφαιρέσουμε η μπαταρία ηρεμεί και η τάση σε κάθε κελί της αυξάνεται φαινομενικά παρά την κατανάλωση ρεύματος από το λαμπάκι μπλαφονιέρας. Η διαδικασία αποφόρτισης ολοκληρώνεται τώρα με πιο ήπιους ρυθμούς και σιγά-σιγά.

Κάτω από τα 3,5V ανά κελί η μπαταρία κινδυνεύει να πέσει απότομα στα 3V ή και κάτω από αυτά απότομα και να προκληθεί ζημιά. Γι αυτό και χρησιμοποιούμε ως όριο τα 3,6V ή έστω τα 3,5V και πάντα το alarm. Μόλις χτυπήσει ξανά αφαιρούμε το λαμπάκι μπλαφοριέρας μόνο και αφήνουμε την μπαταρία 10-15 λεπτά να ηρεμήσει και να μας δείξει τις τελικές τάσεις στα κελιά της. Αν αυτές είναι πάνω από 3,6V ξαναβάζουμε το λαμπάκι μπλαφονιέρας για μερικά λεπτά και το αφαιρούμε όταν χτυπήσει το alarm. Μπορούμε να επαναλάβουμε αν θέλουμε να πιέσουμε την μπαταρία να αδειάσει κι άλλο.  

Στην συνέχεια (είτε κάνουμε πλήρη φόρτιση έως τα 4,2V ανά κελί για να κάνουμε άλλον έναν κύκλο είτε) βάζουμε την μπαταρία να φορτίσει με έναν ρυθμό 1-2C πάντα με balance μέχρις 3,83V ανά κελί. Προσωπικά χρησιμοποιώ έναν Turnigy 80W που έχει οριοθετημένο storage status τα 3,8V ανά κελί για να φτάσω την μπαταρία μέχρι εκεί γρήγορα και με ασφάλεια. Από εκεί και πέρα την συνδέω στον iCharger σε balance charge status με ρυθμό φόρτισης 0,5Α αρχικά και κλιμακωτά έως 0,1Α μέχρι να πετύχω τα 3,83V ανά κελί.

Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αφήνω την μπαταρία να ηρεμήσει πάλι και πριν την αποθηκεύσω της μετράω την τάση ανά κελί και την εσωτερική αντίσταση ανά κελί με τον iCharger. Τα νούμερα που βρίσκω τα κρατάω σε ένα αρχείο ώστε να έχω το πλήρη ιστορικά κάθε μπαταρίας.

  • Αποφυγή stall-αρίσματος με differential μίξη στα ailerons
Ένα αεροπλάνο  για να κάνει roll π.χ. δεξιά το αριστερό aileron κατεβαίνει και το δεξί ανεβαίνει. Σε  αεροπλάνα με μη συμμετρική πτέρυγα όπως είναι το E-Starter η δύναμη που ασκείται λόγω της κίνησης του αριστερού aileron προς τα κάτω δεν είναι η ίδια με αυτή του δεξιού προς τα επάνω.
Αποτέλεσμα είναι να μην έχουμε απλά μία ροπή περιστροφής στο μοντέλο αλλά και μία δύναμη που το πιέζει προς τα κάτω δημιουργώντας μία τάση να "ρίξει φτερό" που ανάλογα και με την ταχύτητα πτήσης του μοντέλου μπορεί να οδηγήσει σε stall-άρισμα.
Αν όμως όταν εκτρέπουμε το αριστερό aileron π.χ. 20 μοίρες το δεξί εκτρέπεται 10 μοίρες τότε οι δυνάμεις εξισορροπούνται με αποτέλεσμα την μείωση ή και την εξάλειψη του φαινομένου αυτού.
Για να μπορέσεις να κάνεις όμως αυτές τι ρυθμίσεις πρέπει να έχεις το αριστερό και το δεξί aileron σε διαφορετικά κανάλια και μια τηλεκατεύθυνση που έχει την δυνατότητα να δεχθεί μια μίξη differential όπως λέγεται η παραπάνω.



  • Επιμήκυνση καλωδίων ESC
Μιλώντας για μικρά setup, δηλαδή έως 4S μπαταρίες και περίπου max50-60Α ρεύματα στα μοτέρ είναι καλύτερα να μακρύνεις τα καλώδια που φεύγουν από το ESC προς το μοτέρ (έως 20cm περίπου) κι αν μπορείς να βάλεις κι έναν φερίτη στην προέκταση. Μάλιστα είναι καλύτερα να μην έχεις συνδετήρες αλλά να κόψεις τα καλώδια και να ματήσεις τις προεκτάσεις.

Αν χρειάζεται όμως να προεκτείνεις τα καλώδια που καταλήγουν στο ESC από την μπαταρία είναι καλύτερα είτε να προεκτείνεις μεν τα καλώδια (έως 20cm περίπου) αλλά να βάλεις ένα μεγαλύτερο ESC και να τελειώσει εκεί το θέμα, δηλαδή αν θες max60A στο μοτέρ βάζεις ένα 100Α ESC και καθάρισες είτε να βάλεις μεν προεκτάσεις στα καλώδια αλλά να βάλεις και πυκνωτές όσο γίνεται πιο κοντά στο ESC. Μάλιστα αν δουλεύεις 4S μπαταρία καλό είναι να παρεμβάλεις πυκνωτές 25V ενώ αν δουλεύεις 3S μπαταρία 16V κοκ. Αυτό στην λογική πως έτσι δεν θα ζορίζονται οι πυκνωτές και δεν θα θερμαίνονται πολύ από την μια και από την άλλη θα boostάρεις ελαφρώς την τάση που φτάνει στο ESC. Ακολουθούμε πάντα τον κανόνα 220uF για κάθε 10cm προέκτασης και καλό είναι να έχουμε κι εδώ μια υπερεπάρκεια σε uF. Δηλαδή αν θέλουμε προέκταση 10cm καλό είναι να πάμε από τα 220uF στα 470uF λ.χ. σε παράλληλη σύνδεση πάντα. Επίσης καλό είναι να χρησιμοποιούμαι πολλούς μικρούς (π.χ. 5x220uF παρά έναν 1000uF στα ίδια Volt και ονομαστική θερμοκρασία λειτουργίας - βλ. παράλληλη σύνδεση πυκνωτών).



Πολλά ακόμα μπορεί να μάθει κανείς παρακολουθώντας διάφορα video όπως αυτά που έχω συγκεντρώσει στο κανάλι μου στο YouTube (καλού κακού θα τα κατεβάσω όλα σε λίγες μέρες να τα έχω αποθηκευμένα και τοπικά).










MOTOR CHOICE - KV or RPM per volt

Which actually means, what prop size! If you are used to IC, the simple analogy is to treat low kv motors as 4 stroke engine equivalents and mid-high kv motors as 2 stroke engine equivalents, if you are not used to IC then we can give you some examples of the approach to take, this is an important choice as you can literally choose how your model flies, however, their are practical considerations, the most obvious is ground clearance. Please refer to motors such as the NTM range, which give you prop data as well as power, dimension and weight data.

Example 1: Trainer/Sport Model, 1lb AUW, we want 100w motor (3s 20c Lipoly) mid kv for general flying, probably around 1200kv~1400kv, so around 8" prop

Example2: 3D/F3A Model, 1lb AUW, we want 150w motor (3s 20c~30c Lipoly) low kv, 1000kv or under, spinning 10~11" prop, highly efficient at low throttle openings giving lot's of prop wash over control surfaces at all times, high thrust for low rpm and low amps draw at higher throttle openings.

Example 3: Warbird/scale Model, 1lb AUW 120w motor, kv choice, either of the above, it is personal choice

Example 4: High Speed Delta type model, 1lb AUW, 200w motor (3s 25c~30c Lipoly) 2200kv~3200kv motor, 5"~6" Prop, high speed/low torque, low thrust at low throttle openings, high speed from high rpm at full throttle.